Warsztat: Jak wykorzystać sztuki wizualne do opowiadania o świecie?

19 listopada 2019 gościły nas dwie instytucje partnerskie. Pracowałyśmy w dwóch równoległych grupach, bowiem w przypadku sztuk wizualnych nie da się zastosować tych samych metod dla maluchów i nastolatków. Nauczycielki pracujące z młodszymi dziecki spotkały się z Ewa Kokot w przestrzeni CSW Kronika. Te osoby, które pracują z młodzieżą, pracowały z Agatą Tel – Szubert na wystawach w Muzeum Górnośląskim. Ucząc dzieci i młodych ludzi odbioru sztuk wizualnych, podobnie zresztą jak każdej innej dziedziny sztuki, najlepiej zaprosić ich do wspólnego działania. Zaangażowanie w tworzenie, całkowicie zmienia podejście do dzieła, uczy szacunku dla procesu twórczego, a tym samym – odbioru sztuki. Stawiane zadania, bez względu na wiek ich odbiorców, nigdy nie powinny być banalne. Jeśli będziemy uczyli, że tworzenie jest prostą czynnością nie wymagającą zaangażowania emocjonalnego, to nie uda nam nie nauczyć, że dzieło jest wyrazem ekspresji uczuć, przemyśleń czy doświadczeń.

Obie prowadzące zaprosiły do wspólnego działania. Ewa Kokot podzieliła się swoim ogromnym doświadczeniem w pracy projektowej z małymi dziećmi. Agata Tecl – Szubert pokazała jak uruchomić własne emocje w kontakcie z dziełem, które początkowo nie musi wydawać nam się bliskie.

Zamierzeniem naszego projektu jest przepracowanie na sobie działań, które następnie przeprowadzimy z dziećmi czy młodzieżą. Musimy doświadczyć przyjemności, aby wiedzieć, że takiej samej przyjemności mogą doświadczyć nasi wychowankowie.

Umiejscowienie warsztatów w przestrzeniach galerii, w otoczeniu sztuki, to również oswajanie miejsca. Budowanie poczucia, że edukacja może, a nawet powinna, odbywać się poza murami szkoły. Poczucia, że taka edukacja jest często znacznie bardziej efektywna.

O prowadzących warsztat

Ewa Kokot -edukatorka sztuki i animatorka. Z wykształcenia pedagog i historyk sztuki. Od 1989 roku realizuje autorskie projekty DZIECKO-SZTUKA-KONTAKT. Ma w swoim doświadczeniu około 1700 warsztatów twórczych i akcji w przestrzeni miejskiej. Pomysłodawczyni 3 międzynarodowych konferencji poświęconych wychowaniu przez sztukę.
Autorka akcji: UTOPIA, PUSTKA, CIAŁO, LABORATORIUM MIASTA, POEZJA ULICY i DZIECI KOCHAJĄ SZTUKĘ. Prowadzi działalność wykładową, publikuje. Współpracuje z instytucjami kultury w Polsce i w Europie.
Jest kuratorem projektu Future Artists i Galerii Ściana Sztuki Dziecka w Katowicach. Od 2012 kieruje Dom Oświatowy Biblioteki Śląskiej. Inicjatorka projektu „Badania nad zwiększeniem kompetencji młodych ludzi z rejonu Śląska do odbioru sztuki najnowszej wraz z kompleksowym kształceniem kadr animatorów kultury” oraz powołania Forum Animatorów Sztuki Najnowszej. Z-ca Przewodniczącego P. K. Wychowania Przez Sztukę InSEA. Stypendystka MKiDN. Laureatka Nagrody Prezydenta Miasta Katowice w dziedzinie kultury w 2016 r. Co najważniejsze w sferze zainteresowań Ewy – jest wspólna przestrzeń pedagogiki, psychologii i sztuki wizualnej. Ma na swoim koncie kilka ważnych i niezwykłych publikacji: Portret damy (2005), Fortepian czyli gra faktury (2007), Księga Pracy Twórczej (2010), Nasza Przestrzeń (2012), Ścieżka zmysłowa (2013), Wielki Album Ważnych Dzieł (2014), Dziecko w pracowni- notatki twórcze ( 2015), Kompas współpracy( 2016) Alfabet Sztuki Dziecka(2017) oraz filmy: Świat-Oswajanie(2011), Future Artist (2011), Nasza Przestrzeń(2012). 

Agata Tecl-Szubert – edukatorka, animatorka kultury, filmoznawczyni, autorka tekstów poświęconych kulturze współczesnej oraz edukacji kulturalnej. Pomysłodawczyni i koordynatorka projektów oraz programów edukacyjnych w Centrum Sztuki Współczesnej „Kronika” w latach 2007-2013, kuratorka wystaw sztuki współczesnej dla młodego widza. Autorka i koordynatorka międzynarodowych projektów twórczych dla dzieci i młodzieży. Inicjatorka programu szkoleniowego skierowanego do nauczycieli i edukatorów: „Dzieci i młodzież chcą więcej”. Prelegentka konferencji poświęconych edukacji twórczej, m.in.: Tool Quiz – Cuenca, Cardiff; Ogólnopolska Giełda Projektów. Nowe media – nowe perspektywy dla animacji kultury; „Edukacja przez słowo-obraz-dźwięk. Medioznawstwo w dialogu z animacja kulturalną” (Uniwersytet Śląski), współpracowała przy organizacji konferencji „Kierujemy na sztukę!” (MOCAK). Aktualnie pracuje w Filmotece Śląskiej (Instytucja Filmowa „Silesia-Film”), gdzie zainicjowała m.in.: festiwal „Film i Miasto”, katowicką edycję Home Movie Day oraz budowę kolekcji kina amatorskiego. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Śląskim. Studiowała także filologię polską na Uniwersytecie Śląskim, pracę magisterską obroniła na wydziale filologii polskiej Stockholms Universitet. Obecnie przygotowuje publikację dedykowaną historii Zespołu Filmowego „Silesia”. Laureatka Stypendium Marszałka Województwa Śląskiego w dziedzinie kultury (2013). Wiceprezeska Śląskiego Towarzystwa Filmowego. Wiele lat zajmowała się działem edukacji w CSW Kronika w Bytomiu, współautorka Świetlicy Sztuki.

Foto. Jagoda Stuła / Inqubator Teatralny