Zeszyt do herstorii

“Zeszyt do herstorii” jest to publikacja towarzysząca wystawie “60 na 100 Sąsiadki. Głosem kobiet o Powstaniach Śląskich i plebiscycie”. Wystawa, która powstała w Regionalnym Instytucie Kultury, gościła w Bytomiu przez trzy tygodnie. Nie da się jej jednak w pełni docenić bez zeszytu. Trzymając go w ręce pomyślałam, że jest to jedno z najlepszych narzędzi dydaktycznych, jakie miałam okazję poznać. Mnóstwo pustej przestrzeni i rozbudowana bibliografia. Współczesna edukacja powinna opierać się na samodzielności poszukiwań, ale ze wskazaniem miejsc gdzie można znaleźć rzetelną wiedzę. Tak właśnie skonstruowany jest zeszyt. Można pobrać go w pliku pdf. TUTAJ

28 stycznia, grupa bytomskich nauczycieli, spotkała się na warsztacie prowadzonym przez autorkę projektu – Małgorzatę Tkacz – Janik. Poznaliśmy “mechanizm” działania herstorii. W odniesieniu do panującego przekonania o jego czysto feministycznym charakterze, prowadząca poprowadziła nas bardzo refleksyjna ścieżką. Pozwoliła nam samodzielnie odkryć, że herstoryczne spojrzenie na wydarzenie nie zmienia jego przebiegu i ważności, ale pozwala odkryć w nim jeszcze głębszy sens. Warsztat zakończył się próbą przyjrzenia się historii własnej rodziny przez pryzmat kobiet. Nie udało nam się omówić efektów, ponieważ nasze doznania były zbyt silne. Pojawiło się ogromnie dużo emocji. Warsztat był lekcją – lekcją szacunku, tolerancji, godności, ale także lekcją uważności. W moim odczuciu – praca z “Zeszytem do herstorii” uczy także odczytywania komunikatów medialnych (kompetencja zapisana w podstawie programowej kształcenia ogólnego). Uczy aby sprawom – komunikatów, przyglądać się z różnych perspektyw i sięgać do wielu źródeł, zanim wyrobimy sobie opinię.

Foto. K.Michalska